"برای جلوگیری از دفن بی رویه ضایعات ، آن را از ابتدا تفکیک کنیم **** شهروند عزیز ، کاغذ دیگر زباله نیست آن را با دیگر ضایعات دور نریزیم **** فقط یک زمین داریم آن را با زباله آلوده نکنیم **** بازیافت مواد = نگه داشتن منابع طبیعی برای نسلهای آینده **** بازیافت گردشی است به سوی بهره وری و زیبایی **** بازیافت مواد = جلوگیری از هدر رفتن انرژی وتوسعه پایدار در گرو حفظ منابع ماندگار **** با تفکیک و بازیافت مواد آلی،دراحیای زمین های کشاورزی کشور سهیم شویم **** آیا می دانید باطری ها به دلیل داشتن سرب و مواد اسیدی جزیی از زباله های خطرناک هستند **** با تحویل زباله های خشک به ماموران شهرداری ، از استفاده غیر قانونی توسط افراد سود جو جلوگیری کنیم **** حرکت در جهت خود کفایی ملی ، با مشارکت در طرح جامع بازیافت و تفکیک زباله در مبدا **** شهروند عزیز ، اصول اولیه و الفبای پاکیزگی شهری ، کاهش زباله و جداسازی آن است **** از زباله گل می رویداگر آن را بازیافت کرده وتبدیل به کود کمپوست کنیم **** پاکی وطراوت محیط زیست را با تولید بی رویه زباله از بین نبریم ****

پیام سرپرست سازمان

آموزش شهروندی

هفته نامه پسماند


کارشناسان بازیافت معتقدند که در فرآیند بازیافت، مرحله ای وجود دارد به نام "آماده سازی زباله ها" که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مرحله در حقیقت، بین تفکیک زباله و تحویل آن به مراکز بازیافت انجام می شود.

واقعیت این است که تولید زباله، آن هم با این حجم بالا از سوی شهروندان شهرهای بزرگ ، مشکلات ریزو درشتی مثل هدر رفتن هزینه ،انرژی و وقت را در برداشته است. برای اینکه نخست فرهنگ و سپس صنعت بازیافت بتواند در کشور پیشرفت نماید ابتدا ما شهروندان باید نگاهی عمیق تر به تولید زباله در خانه خود بیندازیم. شهروندان به سادگی می توانند در منزل یا محل کارشان به تفکیک زباله های تر و خشک بپردازند و مسئولان را در راه بازیافت و تبدیل مواد به جلو هدایت کنند.

در اکثر خانه  های ایرانی هنوز فقط یک سطل زباله نسبتاً بزرگ  قرار دارد و اعضای خانواده بدون توجه تمام زباله های تر و خشک را یکجا در آن سطل جمع آوری می نمایند! این در حالی است که مردم اکثر کشورهای جهان از چند سال پیش به اهمیت تفکیک زباله ها در حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی ها پی برده  و تا حد ممکن در طرح تفکیک زباله از مبدا مشارکت می کنند.

پس برای شروع، این خبر خوب را بخاطر بسپارید که به گفته متخصصین تقریبا همه زباله ها قابل بازیافت هستند. برای اقدام در جهت بازیافت باید به سه فاکتور کلیدی همیشه و همه جا توجه داشت :

1-     مصرف کمتر

2-     استفاده مجدد

3-     بازیافت

راهکارهایی برای آماده سازی پسماندهای خانگی وجود دارد که اگر این زباله ها را برای بازیافت آماده کنید کلی در هزینه های شهر ی صرفه جویی می کنید.

آماده سازی پسماند کاغذ و مقوا

فرآورده های کاغذی از جمله نیازهای جوامع بشری به ویژه جوامع پیشرفته و صنعتی است. مصرف بسیار زیاد کاغذ و فرآورده های کاغذی، تقاضای روز افزون برای آن و کمبود شدید ماده اولیه چوبی از یک طرف و مشکلات زیست محیطی ناشی از دفن زایدات کاغذی از طرف دیگر لزوم بازیافت و استفاده مجدد از کاغذهای مصرف شده را دو چندان کرده است. تولید روز افزون زباله از جمله کاغذ  ومقوا و دفن غیراصولی آن به محیط زیست، علاوه بر هدر دادن سرمایه ملی، باعث از بین رفتن منابع طبیعی می شود. مزایای بازیافت کاغذ به عنوان کالای استراتژیک و ارزشمند در کشور ما به دلایل سودآوری آن، کاهش وابستگی به واردات این محصول، کاهش هزینه تبدیل و تولید آن از الیاف گیاهی به کاغذ، و اشتغال از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. علی رغم این که در حال حاضر این روش در کشور ما در مقایسه با سایر کشورهای صنعتی و پیشرفته از وضعیت مناسبی برخوردار نمی باشد ولی با انجام اقدامات مفید و موثر و همچنین با اعمال روش های مناسب مدیریت، مشارکت های مردمی و گسترش فرهنگ بازیافت در سطح جهان می توان از این روش به خوبی در سطح مطلوب برای پاسخگویی به مشکلات صنعت خمیر و کاغذ کشور استفاده کرد.

کاغذ و مقوا جزو پسماندهای ارزشمندی است که در هر خانه ای تولید می شود، برای تولید یک تن کاغذ، حدود 15 درخت تنومند را قطع می کنند. پس  به نفع طبیعت است که پسماند کاغذ و مقوا بازیافت شوند.

برای آماده سازی پسماند کاغذ و مقوا تا حد امکان باید آنها را فشرده کنید. نوار چسب های پلاستیکی، گیره و منگنه های فلزی را از پسماندهای کاغذ و مقوا جدا کنید.

از آغشتگی پسماندهای کاغذ و مقوا به آب و روغن جلوگیری کنید. این نوع پسماندها را بعد از فشرده سازی ، در صورت امکان با یک بند پلاستیکی یا نخی بسته بندی کنید.در مورد بسته بندی های کاغذی و مقوایی مانند پاکت شیر یا آبمیوه، ابتدا درون پاکت را با آب شسته و سپس درون آن را کاملا تخلیه کنید. تا حد امکان ، بسته بندی های کاغذی و مقوایی را از یک ضلع برش داده تا به صورت ورقی شکل درآیند.

آماده سازی پسماند بطری شیشه ای

این نوع پسماندها در خانه بسیار تولید میشود وشامل انواع بطری های شیشه ای زنگی وبی رنگ آبمیوه ها ، نوشابه ها ومواد غذایی مثل مربا ، خیار شور ... هستند. در ابتدا باید تمام مواد باقیمانده درون ظروف ( چه مایعات وچه مواد غذایی ) را تخلیه کنید و درون این ظروف را با آب بشویید لفافه پلاستیکی یا کاغذی اطراف ظروف آن را هم جدا کنید و تا حد امکان از شسکستن این ظروف خودداری کنید.

آماده سازی پسماند ظروف فلزی

در مرحله اول باید مواد غذایی باقیمانده در ظروف فلزی را به طور کامل تخلیه کنید. سپس با استفاده از آب درون این ظروف را بشویید تا جایی که می توانید این ظروف را فشرده کنید تا جای کمتری بگیرد . لفافه های پلاستیکی و کاغذی دور این ظروف را جدا کنید تا فرآیند بازیافت را کند  نکنند.

آماده سازی پسماند کیسه های پلاستیکی

محتویات داخل کیسه ها را کاملا تخلیه کنید. کیسه های پلاستیکی که داخلشان خیس شده را ابتدا پشت و رو کنید تا خشک شوند. بهتر است از کیسه های پارچه ای و چند بار مصرف استفاده کنید وکیسه پلاستیکی نگیرید یا کیسه تمیز را دوباره استفاده کنید.


 

سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین

گالری عملکرد سازمان

اطلاعیه ها

تابلو های فرهنگی