"برای جلوگیری از دفن بی رویه ضایعات ، آن را از ابتدا تفکیک کنیم **** شهروند عزیز ، کاغذ دیگر زباله نیست آن را با دیگر ضایعات دور نریزیم **** فقط یک زمین داریم آن را با زباله آلوده نکنیم **** بازیافت مواد = نگه داشتن منابع طبیعی برای نسلهای آینده **** بازیافت گردشی است به سوی بهره وری و زیبایی **** بازیافت مواد = جلوگیری از هدر رفتن انرژی وتوسعه پایدار در گرو حفظ منابع ماندگار **** با تفکیک و بازیافت مواد آلی،دراحیای زمین های کشاورزی کشور سهیم شویم **** آیا می دانید باطری ها به دلیل داشتن سرب و مواد اسیدی جزیی از زباله های خطرناک هستند **** با تحویل زباله های خشک به ماموران شهرداری ، از استفاده غیر قانونی توسط افراد سود جو جلوگیری کنیم **** حرکت در جهت خود کفایی ملی ، با مشارکت در طرح جامع بازیافت و تفکیک زباله در مبدا **** شهروند عزیز ، اصول اولیه و الفبای پاکیزگی شهری ، کاهش زباله و جداسازی آن است **** از زباله گل می رویداگر آن را بازیافت کرده وتبدیل به کود کمپوست کنیم **** پاکی وطراوت محیط زیست را با تولید بی رویه زباله از بین نبریم ****

پیام سرپرست سازمان

آموزش شهروندی

هفته نامه پسماند

چگونه زباله کمتری تولید کنیم

ما باید تمام سعی مان را برای تولید زباله کمتر انجام دهیم اما چطور و چگونه؟

بسته بندی محصولات یکی از موارد تولید زباله اند . ما محصولات را استفاده می کنیم و بسته بندی شان را که اغلب پلاستیکی اند به صورت زباله وارد محیط زیست می کنیم  بهتر است از ابتدا به این موضوع توجه داشته باشیم و به جای خرید حجم کمی محصول در یک بسته بندی،  حجم بیشتر در بسته بندی بزرگتر را انتخاب کنیم. اگر مصرفتان به   اندازه ای است که از محصول پیش از رسیدن تاریخ انقضا استفاده می کنید که این کار برایتان مقرون به صرفه هم خواهد بود. هنگامی که در فروشگاه به قفسه محصولات نگاه می کنید آن هایی را انتخاب کنید که بسته بندی کمتر و قابل بازیافتی دارند.

راه دیگر برای کاهش حجم زباله استفاده مجدد از وسایل و لوازمی است که کاربردشان را از دست داده اند بهتر است لوازمی مانند کامپیوتر و تلویزیون میز و مبلمانی را که نمی خواهید،  برای استفاده در اختیار دیگران قرار دهید.

توصیه های مهم در جهت مدیریت زباله ها

1-برای مدیریت زباله ها در درجه اول مواد قابل تجزیه مثل پسماندهای آشپزخانه و مواد غذایی را از سایر مواد جدا کنید این مواد تجزیه شده و به طبیعت باز می گردند.

2-روزنامه ها و کاغذهای باطله و دفتر چه های تمام شده مشق را از سایر زباله ها جدا کنید.

3-ظروف و قوطی الومینیومی را دور نریزید،  بازیافت آلومینیوم میتواند 90درصد انرژی لازم را برای ساخت آن صرفه جویی کند.

4-برای کاهش خطرهای میکروبها و جلوگیری ازایجاد حشرات زباله ها، از کیسه های پلاستیکی سالم جای میوه یا خریدهای دیگر استفاده کنید.

5-بهتر است تا حد ممکن از اسباب بازی ها و لوازم باتری دار استفاده نکنید باتری ها وقتی وارد زباله میشوند موجب آلودگی زیاد در طبیعت می شوند.

6-ظروف غذا را ابتدا تخلیه کنید و سپس بشویید این کار باعث میشود رطوبت کمتری وارد زباله ها شود.

7-هنگام خرید از بسته بندی های زیاد از سوی فروشنده جلوگیری کنید و بهتر است از ساک های پارچه ای برای خرید استفاده گردد.

8-اگر در حیاط خانه تان باغچه دارید می توانید یک محیط بازیافت زباله کوچک ترتیب دهید و مقداری از زباله ها را درآنجا دفن کنید.

9-سعی کنید تا حد ممکن از ظروف یک بار مصرف استفاده نکنید . 100 رستوران در پکن برای حفظ محیط زیست تصمیم گرفته اند از ظروف یکبار مصرف استفاده نکنند وآنها را به شیوه کاملا بهداشتی بشویند و باز هم استفاده کنند.


 

سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین

گالری عملکرد سازمان

اطلاعیه ها

تابلو های فرهنگی